Promocja produktu regionalnego

Pod koniec maja (29.05) w Tarczynie odbyła się konferencja „Zdrowy, atrakcyjny, turystyczny produkt regionalny obszaru LGD Perły Mazowsza”, zorganizowana przez LGD Perły Mazowsza. W czasie konferencji, którą uroczyście otworzyli burmistrz Tarczyna Barbara Galicz oraz Prezes Zarządu LGD Jan Dębski, omawiane były takie zagadnienia jak: marketing i promocja zdrowego produktu regionalnego, ogólne założenia integrowanej produkcji oraz integrowanej ochrony roślin, czy też wykorzystanie pomocy finansowej pochodzącej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na rzecz rozwoju produktu regionalnego. Jako dobry przykład rozwoju zdrowego, atrakcyjnego, turystycznego produktu regionalnego została przedstawiona pasieka p. Zbigniewa Durajczyka oraz „Rancho pod bocianem” z miejscowości Przypki.

????????????????????????????????????

Polskie tradycje

Obecni na konferencji mogli uzyskać wiele praktycznych informacji na temat funkcjonowania i współpracy w ramach klastra lokalnych produktów turystycznych LGD Perły Mazowsza. Przedstawiona została również sytuacja polskiego eksportu owoców i innych produktów, a także kwestie związane z odradzaniem się tradycji dotyczących wielu polskich, unikalnych produktów regionalnych oraz z rozwojem tego ciekawego segmentu rynku.

Wyżej wymienione kwestie szczegółowo zreferowali: Krzysztof Zaniewski – specjalista ds. produktu regionalnego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Małgorzata Borowa z Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego oraz Marcin Kiliański – kierownik biura LGD.

Prawdziwym hitem konferencji okazały się wystawa lokalnych produktów, w tym pyszne dania, przekąski i świeżo wyciskane, orzeźwiające soki, serwowane wszystkim uczestnikom spotkania.

Marka lokalna, tożsamość regionu

Skąd wziął się pomysł na organizację tego rodzaju konferencji? Otóż jednym ze sposobów promocji i sprzedaży produktów lokalnych, sprawdzonych w wielu miejscach na świecie, jest budowanie marki lokalnej (marki regionu).

Produkty i usługi przygotowane dla klientów pod marką lokalną niosą w sobie wartości, które zasadniczo wyróżniają je spośród lawiny dostępnych dóbr.

Budowanie marki lokalnej wiąże się z określeniem tożsamości regionu – wartości przyrodniczo-kulturowych, specyfiki oraz cech, z którymi identyfikują się jego mieszkańcy.
Informacje o regionie są podstawą do określenia przekazu marki lokalnej. Na podstawie nazwy i logo marki osoby będą wytwarzać własne obrazy regionu oraz oferowanych produktów. Warto więc zadbać, by kojarzyły się pozytywnie z regionem.

Klaster jako forma wzorcowej współpracy

Klaster to, specyficzna forma organizacji, polegająca na koncentracji w bliskiej przestrzeni elastycznych przedsiębiorstw prowadzących komplementarną działalność gospodarczą.
Podstawą powstania klastra są kooperacyjne powiązania występujące pomiędzy podmiotami, generujące procesy powstawania specyficznej wiedzy oraz zwiększające zdolności adaptacyjne.

Konsultacje indywidualne, materiały promocyjne

W czasie wydarzenia można było skorzystać z konsultacji indywidualnych oraz materiałów promocyjnych, dotyczących finansowania przez LGD Perły Mazowsza różnego rodzaju przedsięwzięć.

Celami spotkania były: szybszy rozwój terenu objętego LSR; rozwój współpracy pomiędzy podmiotami z terenu objętego LSR; popularyzacja wdrażania LSR; rozszerzenie wiedzy praktycznej we wdrażaniu LSR; wzmocnienie skuteczności działań LGD.